Instagram kreeg behoorlijk wat kritiek te verduren toen de sociale foto-app met de applicatie Stories een regelrechte kopie van concurrent Snapchat maakte. Veel gebruikers zagen de overeenkomsten meteen bij de lancering.
Niettemin lijkt het erop dat die strategie voor Facebook, dat eigenaar is van Instagram, goed uitpakt.
Stories was niet eens de enige Snapchat-achtige toevoeging die Facebook maakte voor de verschillende apps. Ook Messenger, het losgezongen berichtenplatform, heeft nu meer ruimte voor foto’s, tijdsgebonden updates en andere zaken die eerder niet prominent aanwezig waren.
Zuckerberg gebruikt copycat Instagram tegen Snapchat
Afkijken van je concurrent, het is zo oud als ondernemen. Maar sinds Snap – het moederbedrijf van Snapchat – een miljardenbod weigerde van Facebook, lijkt Mark Zuckerberg op pad te zijn om de voornaamste concurrent te vernietigen. Als daarbij schaamteloos kopiëren vereist is, dan zal hij daar niet van terugschrikken.
Zuckerberg krijgt op basis van de data gelijk. Instagram Stories is nu namelijk populairder dan Snapchat. Volgens Instagram zelf heeft het 200 miljoen dagelijkse gebruikers voor de Stories-feature apart. En dat na slechts negen maanden. In dezelfde periode nam het aantal gebruikers bij Snapchat juist minder hard toe.
De jongste cijfers over Snapchat dateren echter uit december en zijn dus wellicht niet goed vergelijkbaar met die van Instagram. Toch is de trend, zoals hieronder weergegeven door databureau Statista, opvallend.